Spor o budoucí továrnu ve Dvoře Králové proti stavbě robotizované lisovny, která má vyrábět auto-díly pro Volkwagen a Škoda se postavila textilka Juta a její majitel Jiří Hlavatý. Náklady pro tento závod činí 2,5 miliardy korun a počítá se s 350 novými pracovními místy. Stížností se teď zabývají stavební úřady. Kdy rozhodnou, není jasné.
Reportáž České televize
Bagry se do průmyslové zóny ve Dvoře Králové zaryly letos na jaře, aby připravily půdu pro archeology. Proti dvěma stavebním povolením se ale odvolal Jiří Hlavatý a jeho textilka Juta. Stavbu pobočky továrny Karsit tím zablokovali.
František Řípa, investor a majitel továrny Karsit:
„Pan Hlavatý mi slíbil, že proti záměru nebude, že ho bude podporovat a tento slib nedodržel.“
Podívejte se na celou reportáž České televize (ČT):
Jiří Hlavatý štáb ČT sice přijal, ale na kameru reagovat odmítl.
„Jutě jde jen o posunutí vjezdu do továrny, aby byl dál od nemovitostí v sousedství zóny,“ řekl Jiří Hlavatý pro ČTK.
Dnes je průmyslová zóna zboží prázdná, výstavba továrny pokračovat nemůže, má roční zpoždění.
Starosta Dvora Králové Jan Jarolím se vyjádřil takto:
„Pro město tady to je hrozná škoda, průmyslová zóna 12 let hledala investora a teď ho má.“
Spor se přes léto snažil urovnat kraj včetně hejtmana. Řešil ho i starosta Náchoda Jan Birke. Připravili návrh dohody, ve kterém se investor zavázal postavit třeba protihlukový val, nebo druhý boční vjezd pro kamiony do areálu.
Jan Birke, starosta Náchoda:
“Na poslední chvíli pan Hlavatý odstoupil od smlouvy, z mého pohledu je to naprosto nepochopitelné. V tuto chvíli celá práce byla zmařena.“
Majitel Karsitu již objednal lisy z Německa za tři čtvrtě miliardy. Stroje teď musí nouzově umístit ve své provozovně v Jaroměři. O některé zakázky přišel.
František Řípa se ale zastrašit nenechá.
„Továrnu ve Dvoře Králové postavíme, ať se to někomu líbí nebo nelíbí. Máme to připravené.“
Náklady, se kterými investor nepočítal, vzrostly už na 70 milionů.